5 Tips voor succesvolle productfotografie

Het goed vastleggen van jouw product is een relatief makkelijke manier om je omzet een boost te geven. Productfotografie hoeft niet ingewikkeld te zijn om een goed resultaat te behalen. Neem bijvoorbeeld de foto hierboven. Een lamp, A4 papier uit de printer, wat sprietjes uit de kooi van de hamster, snippers uit een kerstpakket en natuurlijk het product! Wees creatief met wat je in huis hebt.

1. Denk na over je achtergrond

Het draait natuurlijk allemaal om je product, maar je achtergrond is minstens zo belangrijk. Je wilt niet dat je product wegvalt tussen alle rommel op de achtergrond, dus als je geen backdrop gebruikt zoek dan een lege muur of ruim in ieder geval de spullen die in je shot staan op. In sommige gevallen in een egale achtergrond zeer effectief en zorgt dit voor een mooi contrast. In andere gevallen is het juist leuk om wat props in je achtergrond te verwerken, zodat de foto wat minder formeel overkomt. Kijk eens om je heen en zoek naar dingen die bij jouw product passen! Denk aan kleuren die mooi matchen of bepaalde patronen/textures die goed bij jouw product passen.

2. Belichting

Licht bepaalt grotendeels de kwaliteit van je foto. De meeste mensen zullen thuis geen studiolampen hebben staan. Dit is geen probleem, want er zijn genoeg alternatieven. Denk aan een werklamp, bureaulampje, je telefoon of nog makkelijker… De zon! Natuurlijk licht van buiten wordt door het raam al mooi verspreidt en werkt dan ook super!

3. Bepaal de uitstraling

Bedenk voor je begint alvast wat voor een uitstraling bij jouw product past. Fotografeer je bijvoorbeeld een zwart metaal horloge, dan wil je wellicht een wat ruige/urban look. Donkere kleuren, veel contrast en een strakke achtergrond. Probeer je jouw zelfgebreide baby mutsjes vast te leggen? Dan wil je liever gebruik maken van een zacht contrast, pastelkleuren en een informele lichte scene. Misschien een kleurrijke speen in de achtergrond..?

4. Compositie

De compositie bepaald wat precies waar komt te staan op jouw foto. Ook dit een belangrijke tool voor het optimaliseren van je foto. Denk aan de zogenaamde ”rule of thirds”, afstand tussen de objecten in de shot, zet je meerdere producten bij elkaar etc. Ook hier kun je jouw creativiteit op los laten. Probeer er wel voor te zorgen dat jouw product er echt uit springt.

5. Nabewerking

Wanneer je jouw product(en) op foto hebt vastgelegd is het tijd voor de laatste stap. Het nabewerken van je foto’s. Tijdens deze stap kun je echt het maximale uit je creativiteit halen en je foto echt die ”look and feel” geven die jij bij jouw product hebt bedacht. De keuze op het gebied van editing software is tegenwoordig gigantisch. Veel gebruikte programma’s om foto’s mee te bewerken zijn Adobe Lightroom, Adobe Photoshop en Capture One. Maar ik begrijp dat niet iedereen zit te wachten op de kosten die deze programma’s met zich meebrengen. Geen enkel probleem, want er zijn ook sterke gratis alternatieven, waaronder Snapseed! Een geweldige gratis app voor zowel Android als IOS systemen met een waanzinnig arsenaal aan editing tools.